sovittelusta

Keskustelua asiantuntija-avusteisesta sovittelusta (ns. Follo-sovittelu).
SeppoH
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Syys 2020, 19:05

sovittelusta

Viesti Kirjoittaja SeppoH »

Taidan olla ensimmäinem kirjoittaja täällä. Onpa hyvä, että tällainen foorumi on avattu.
Voisin jakaa omia kokemuksiani täällä ja olisi mukava myös kuulla muiden mielipiteitä.

Asiantuntija-avusteisessa sovittelussa olimme useamman vuoden ajan, asiana lähinnä tapaamiset ja elatus. Tuloksena oli aina n. vuoden väliaikaisia sopimuksia. Ongelmana sovittelussa on se, mikä prosessissa muutenkin (olen etävanhempi), eli asia ei oikeastaan etene jos toinen osapuoli (lähivanhempi) ei suostu sovintoa tekemään. Esimerkiksi laajentamaan tapaamisia tai siirtymään vuoroasumiseen. Oma kokemukseni oli, että tuomarit ovat aikalaila erilaisia. Taisimme käydä neljän eri tuomarin sovittelussa. Tietysti heidän tehtävänään on olla puolueeton, ja tämä ohjaa sovittelua melkolailla siihen, että vanhempien pitäisi keskenään saada asia sovittua. Tuomari toimii lähinnä kirjaamassa asioita ylös. Tosin yksi sovittelu oli aikamoinen pohjanoteeraus, jostain syystä tuomari asettui selvästi heti lähivanhemman puolelle. Ehkä hän ei vaan henkilökohtaisesti pitänyt minusta. Väitti jopa, että lähivanhemman nostaessa haasteen elatuksesta (lapsen edustajana siis), lähivanhempi joutuu aina maksamaan oikeudenkäyntikulut. Näinhän asia ei ole (varmistin juristilta tämän). Muuten tuomarit toimivat asiallisesti, ja osa jopa yritti ohjata tapaamisia laajemmiksi ajan mittaan. Sain vähän niitä eteenpäin, mutta mitäänhän ei tapahdu jos toinen ei suostu sopimaan. Itse olin sovitteuissa ilman avustajaa, toisella osapuolella (lähivanhemmalla) oli viimeisimmässä avustaja mukanaan. En nähnyt mitään hyötyä avustajan käytöstä hänelle.

Sosiaalityöntekijät olivat aikalailla sivuroolissa. Perusvaikutelma "sossun tädeistä" oli se, että he kyllä aika pitkälti suosivat perinteistä viikonloppuisä -mallia. Ikävä totuus on ,että sovittelussakin lähivanhempi on vahvoilla - ei hänellä ole mitään syytä siellä muuttaa olosuhteita. Meidän juttumme on nyt etenemässä käräjäoikeuteen... Olisi mukava kuulla myös muiden mielipiteitä sovitteluista.